La prova dura una hora i mitja i pots triar entre dues opcions.
L’examen consta de tres parts:
1. Comprensió del text
2. Anàlisi lingüística del text
3. Expressió i reflexió crítica
1. Comprensió del text
S'avalua la capacitat de comprendre un text. Es demana a l’alumnat que responga a quatre preguntes sobre un text de 25 a 30 línies de caràcter literari o no literari.
Les preguntes seran del tipus següent:
1. Descriure el tema i les parts bàsiques del text.
Les dues primeres preguntes generalment es corresponen amb els enunciats 1. i 2. És a dir, aquestes dues preguntes apareixen sempre a l'examen. I, les altres dues se seleccionaran a partir dels altres enunciats d’acord amb les possibilitats que oferirà cada text.
Les preguntes seran del tipus següent:
1. Descriure el tema i les parts bàsiques del text.
2. Resumir el contingut del text amb una extensió màxima de 10 línies.
3. Identificar la tipologia textual especificant els trets corresponents que apareixen al text.
4. Identificar el registre (formal/informal) i la varietat geogràfica especificant els trets corresponents que apareixen al text.
5. Identificar recursos expressius o tipogràfics presents al text: metàfora, metonímia, hipèrbole, tipus de lletra, cometes, etc.
6. Identificar les veus del discurs.
7. Identificar i justificar les marques de modalització del text.
Les dues primeres preguntes generalment es corresponen amb els enunciats 1. i 2. És a dir, aquestes dues preguntes apareixen sempre a l'examen. I, les altres dues se seleccionaran a partir dels altres enunciats d’acord amb les possibilitats que oferirà cada text.
2. Anàlisi lingüística del text
S'avalua la competència lingüística i el coneixement de la llengua. Es demana a l’alumnat que responga a tres preguntes sobre qüestions de pronúncia, gramaticals, lèxiques i fraseològiques relacionades amb el text, com ara les següents:
1. Qüestions sobre aspectes bàsics de la pronúncia: distinció entre vocals obertes i tancades (o/e), entre consonants sibilants sordes i sonores, entre consonants palatals sordes i sonores, enllaços fonètics (fonosintaxi: "les ales", "una hora").
2. Qüestions sobre l’ús dels temps verbals: alteració de les referències temporals d’un fragment (ex.: de present a passat, de passat a present).
3. Qüestions sobre aspectes sintàctics i discursius: identificació de les funcions sintàctiques, tipus d’oracions compostes, mecanismes gramaticals de referència (pronominalització –febles, relatius–, connectors i dixi).
4. Qüestions de lèxic, semàntica, fraseologia i terminologia: definir o donar un sinònim, un antònim, hiperònim o un hipònim de mots o termes extrets del text; explicar (per mitjà d’un sinònim o d’una definició) el significat d’unitats fraseològica extretes del text o generar una frase en què es faça servir correctament mots, termes o unitats fraseològiques extrets del text.
3. Expressió i reflexió crítica4. Qüestions de lèxic, semàntica, fraseologia i terminologia: definir o donar un sinònim, un antònim, hiperònim o un hipònim de mots o termes extrets del text; explicar (per mitjà d’un sinònim o d’una definició) el significat d’unitats fraseològica extretes del text o generar una frase en què es faça servir correctament mots, termes o unitats fraseològiques extrets del text.
El punt d’atenció d’esta part de la prova és la capacitat de l’estudiant d’elaborar textos en un registre formal i de valorar críticament un text. S’hi plantegen dues qüestions. Cada qüestió exigeix la producció d’un text escrit d’una extensió mitjana(unes 150 paraules).
a. La primera qüestió se centra en un dels 16 temes del programa de literatura.
1. Explica en quina mesura el context sociopolític dels anys posteriors a la Guerra Civil fins als anys 70 condiciona la producció narrativa de l’època.
2. Explica les característiques més importants de l’obra literària d’Enric Valor.3. La producció literària de Mercè Rodoreda incideix sobre la psicologia dels personatges. Estàs d’acord amb aquesta asseveració? Explica per què.
4. Què destacaries de la narrativa dels anys 70 fins a l’actualitat? Reflexiona, sobretot, entorn de les novetats en la tècnica literària i del context sociocultural.
5. Explica en quina mesura la narrativa curta de Quim Monzó reflecteix la societat contemporània i amb quins recursos literaris ho fa.
6. Descriu les tendències més rellevants de la poesia en el període que va des de la postguerra fins a finals dels anys 70.
7. Explica les aportacions de Vicent Andrés Estellés al gènere poètic.
8. Explica les característiques més importants de la producció poètica de Salvador Espriu.
9. Descriu les característiques bàsiques de la poesia actual.
10. La poesia de Miquel Martí i Pol ha aconseguit un gran ressò social. Explica-ho i raona-ho.
11. Descriu la renovació teatral del període que va des de la postguerra fins als anys 70.
12. Descriu els aspectes més importants de l’obra teatral de Manuel de Pedrolo.
13. Descriu les característiques bàsiques de l’escriptura teatral actual.
14. Explica l’obra teatral de Josep Maria Benet i Jornet i la seua relació amb el món audiovisual.
15. Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època.
16. Joan Francesc Mira ha reflexionat en els seus assajos sobre la nostra realitat contemporània. Explica-ho.
b. La segona qüestió és oberta, tot i que vinculada amb el text de l’opció triada.
En general,serveix perquè l’estudiant produïsca un text (al voltant de 150 paraules) en què mostrarà la seua competència comunicativa i, segons els casos, la seua capacitat per a donar una opinió raonada, per a reelaborar informació pròpia i la que puga fornir-li el text, per a connectar el contingut del text amb lectures i amb experiències pròpies,etc.
Convé advertir que, generalment, tant el text de l’Opció A com el de l’Opció B poden ser literaris. Això no obstant, també es pot donar el cas que el text d’una de les dues opcions siga no literari. En aquest cas, el text no literari serà de tipus argumentatiu i/o expositiu.
També és important remarcar que segons les últimes instruccions elaborades per a la PAU, no apareixerà un text poètic a la prova.
En general,serveix perquè l’estudiant produïsca un text (al voltant de 150 paraules) en què mostrarà la seua competència comunicativa i, segons els casos, la seua capacitat per a donar una opinió raonada, per a reelaborar informació pròpia i la que puga fornir-li el text, per a connectar el contingut del text amb lectures i amb experiències pròpies,etc.
Convé advertir que, generalment, tant el text de l’Opció A com el de l’Opció B poden ser literaris. Això no obstant, també es pot donar el cas que el text d’una de les dues opcions siga no literari. En aquest cas, el text no literari serà de tipus argumentatiu i/o expositiu.
També és important remarcar que segons les últimes instruccions elaborades per a la PAU, no apareixerà un text poètic a la prova.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada