Anàlisi lingüística

ÍNDEX DEL MATERIAL QUE TROBARÀS EN AQUESTA PÀGINA

1. Pronoms relatius. Apunts i activitats.
2. Pronoms febles. Apunts i activitats.
    2.1 Taula per a la Substitució pronominal.
    2.2 Qüestions sobre pronoms febles i sintaxi aparegudes a la Selectivitat 2010-2012.
    2.3 Dossier d'activitats:
          2.3.1 Activitats de substitució i combinació de pronoms (per repassar el que has aprés).
          2.3.2 Activitats de substitució pronominal.
          2.3.3 Activitats de combinació de pronoms.
 
________________________________________________________________
 
ORACIONS DE RELATIU
 
      Les oracions de relatiu són oracions subordinades que reben aquest nom perquè sempre s’uneixen amb la principal a través d’un d’aquests pronoms relatius:
quatre d’invariables: QUE/ QUÈ/ QUI/ ON; i, un de variable, EL/LA/ELS/LES QUAL/S. En el cas de certes explicatives adopta la forma LA QUAL COSA o COSA QUE.

     
      No hem de confondre el QUE conjunció (ha dit que sí > ‘ha dit sí’) amb el QUE pronom relatiu (Has fet un gest que no m’esperava > que ‘el qual’: és el subjecte de “no m’esperava”).

      Es tracta, per tant, d’inserir una oració subordinada dins una altra de principal. Per exemple, les oracions: En Pere comprarà un televisor nou de plasma. Ha vist un nou televisor de plasma anunciat a la televisió; podem convertir-les en una oració subordinada de relatiu tot inserint la segona oració dins la primera: En Pere comprarà un nou televisor de plasma que ha vist anunciat a la televisió. La paraula que és substituïda pel pronom es diu antecedent.

      Tipus d’oracions

            - Explicatives: afegeixen una explicació de l’antecedent i van marcades per comes
            - Especificatives: especifiquen l’antecedent i no van marcades entre comes

(continua)

Descarrega't els apunts complets dels pronoms relatius clicant ací.

Descarrega't les activitats dels pronoms relatius clicant ací.

________________________________________________________________
 
 
ELS PRONOMS FEBLES
 
            L’objectiu és fer un resum conceptual ben clar del sempre complicat món dels pronoms febles. Complicat? Què va!!! Ara seguit ho veurem.
 
            En primer lloc, hem de deixar clar que dividim l’estudi dels pronoms febles en 3 apartats:
A.    Coneixements generals
     a.    Què és un pronom feble?
     b.    Tipus de pronoms febles
     c.    Regles generals bàsiques
B.    Substitució de pronoms febles
C.   Combinació de pronoms febles
 
A.  Coneixements generals
 
1.    Què és un pronom feble?
 
El pronom feble és un element gramatical (de la mateixa manera que hi ha verbs, determinants i adverbis, també hi ha pronoms) la característica principal del qual és que és àton i que, com fan tots els pronoms, substitueix un element de l’oració que anomenem referent. Donat que són àtons, sempre van o bé davant del verb o bé darrere d’aquest.
 
Jo compre el llibre que m’agrada          >          Jo el compre
 
Tu compra el llibre                                  >          Tu compra’l
 
            En tots dos casos el pronom EL substitueix un CD determinat. Si ens fixem, la forma del pronom varia segons vaja davant o darrere del verb.
 
(continua)
 
_________________________________________

Preguntes sobre pronoms febles i sintaxi aparegudes en les PAU 2010-2012

      Practica els exercicis sobre pronoms febles i sintaxi que han aparegut a les proves de Selectivitat. És convenient que els faces i que et familiaritzes amb el tipus d'activitat de la PAU.
 
JUNY 2010 (Opció A)
 
a. Torna a escriure les frases següents substituint els elements subratllats en cadascuna pel pronom feble adequat. [1 p.]
 
1.                  Jo no tenia ganes d’anar a ballar (línia 3)
2.                  Quan vam arribar a la plaça els músics ja tocaven (l. 11)
3.                  Hi havia flors amb una bombeta a dintre (l. 12)
4.                  tot el sostre era com un paraigua a l’inrevés (l. 13)

JUNY 2010 (Opció B)
 
b. Digues de quin tipus són les oracions subordinades que apareixen subratllades en les construccions següents. [1 punt]

1.                  I aleshores va començar la situació singular que diem (línia 8)
2.                  Durant el segle XX diverses comissions, comitès i consells van intentar inútilment aconseguir un estàndard únic (l. 16)
3.                  diverses comissions, comitès i consells van intentar inútilment aconseguir un estàndard únic per evitar la ruptura (l. 16)
4.                  s’accepta que el país funcioni amb dos estàndards oficials de llengua escrita (l. 24)

JUNY 2011 (Opció A)

(continua)

Descarrega't el document complet amb les preguntes clicant ací.

_________________________________________


DOSSIER d’ACTIVITATS

Descarrega't les activitats de combinació i substitució de pronoms que et serviran per repassar els continguts vistos anteriorment clicant ací.

Descarrega't les activitats de substitució pronominal clicant ací.

Descarrega't les activitats de combinació de pronoms clicant ací.


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada