Com hem vist en els
darrers tres temes, la narrativa en llengua catalana durant la postguerra, ve
marcada sempre per les circumstàncies sociopolítiques que caracteritzen aquest
període: guerra, mort, exili, clandestinitat, censura, prohibició, persecució,
falta d’autors i d’editorials, experiències personals, etc. Però, és a partir
de la dècada dels setanta que podem parlar clarament del començament cap a la
normalització en la producció de novel·les. Encara que de manera lenta, la
novel·lística conrea nous temes, nous gèneres i noves tècniques.
Entre finals dels anys 60 i el
1975 assistim a la progressiva desintegració del règim franquista. Amb la mort
de Franco el 1975 s’inicia la transició a la democràcia, amb uns fets històrics
rellevants :
1977: primeres eleccions
democràtiques.
1978: nova Constitució que
proclama la cooficialitat de les llengües autonòmiques i el castellà.
1979, 1982, 1983: Estatuts
d’autonomia de Catalunya, C. Valenciana i Balears.
a.
La
data de naixença dels escriptors (1939 i 1955). Posterior a la guerra.
b.
Educació
comuna sota la postguerra franquista (repressió i manca de llibertat).
c.
Experiències
personals comunes i ambient cultural nou (aparició de la cultura de masses,
còmics, cinema, televisió).
d.
Aprenentatge
autodidacta de la llengua.
e.
La
separació respecte a la narrativa anterior en benefici d’una literatura
realista que conrea diferents gèneres.
Una
característica comuna de la narrativa dels anys setanta és la voluntat de
recerca formal i d’experimentació tècnica i argumental. Apareixen dues
tendències narratives. La primera és l’anomenada “novel·la de canvi[1]”. El 1973 Amadeu Fabregat guanya els Premis Octubre amb Assaig
d'aproximació a “Falles folles fetes foc” que significa el primer pas del
realisme del segle XIX cap a l’experimentalisme més cridaner. I la segona
tendència és la “novel·la realista
evolucionada[2]” (Joan F. Mira,
1974: El bou de foc).
Respecte
a la novel·la realista, els autors van optar per aprofundir en el llegat del
realisme, contant històries comprensibles per a un públic lector normal.
Empraren un llenguatge intel·ligible i van estructurar la novel·la d’una forma
més clara. La novel·la realista
evolucionada donà peu a l’aparició de gèneres novel·lístics diversos.
Destaca Joan F. Mira.
En
aquest grup tenim sobretot narracions nostàlgiques, que situen l'argument en
els records de la infantesa perduda. La recuperació de la infantesa i de la
societat desapareguda provoca un exercici de memòria que té també com a
objectiu recuperar l’idioma.
Cap
a 1980, diverses causes van propiciar que els narradors valencians tingueren
una concepció narrativa més eclèctica i professional, gràcies a:
-
La
introducció en l'ensenyament reglat del valencià i, en conseqüència, l'aparició
d'un nou públic lector.
-
La
tendència a la normalització social de l'idioma: cooficialitat de la llengua,
aportació de subvencions, presència als mitjans de comunicació.
-
la
consolidació del sector editorial i llibrer: noves editorials com Bromera,
Tàndem i Marfil apareixen en la dècada els huitanta.
-
La
coneixença mútua dels escriptors del nostre domini lingüístic.
-
La
tendència a la professionalització dels escriptors.
a.
Expressen
l’ inconformisme davant els valors imposats. Molts es van enfrontar durant els
estudis universitaris a la repressió franquista i van ser influïts pel maig del
68 i per la revolta hippy. Condemnen el franquisme.
b.
Trenquen
amb els valors tradicionals i exalten la marginalitat, la joventut, la
llibertat sexual, l’homosexualitat. Desig de modernitat. El temps de les cireres de Montserrat Roig.
c.
Conten
les seues experiències personals i retraten la vida quotidiana de les grans
ciutats i de la gent anònima. Tracten de contar el passat personal per
analitzar-lo des del present. El dia que
va morir Marilyn, Terenci Moix.
d.
Incorporen
nous gèneres narratius com la novel·la eròtica, negra o ciència ficció.
e.
Estan mancats de tradició literària a excepció de
la influència de Rodoreda i Vilallonga, entre altres.
f.
Reben
influències de la literatura anglesa (James Joyce), llatinoamericana (G. G.
Márquez) i nord-americà underground.
Descarrega't el Tema 4 clicant ací.
[1] Les principals «novel·les del canvi», a més de la ja
citada d’Amadeu Fabregat, foren: Isa Tròlec (1976: Ramona Rosbif),
Josep-Lluís Seguí (1978: Espai d'un ritual), Ferran Cremades (1978: Coll
de serps), Lluís Fernàndez (1979: L'anarquista nu).
[2] A més de la ja citada de Joan F. Mira, les principals
novel·les del realisme evolucionat foren: Joan F. Mira (1975: Els cucs de
seda), Carmelina Sánchez-Cutillas (1976: Matèria de Bretanya), Isa
Tròlec (1978: Mari Catúfols), Josep Piera (1978: Rondalla del retorn).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada