ÍNDEX DEL MATERIAL QUE TROBARÀS EN AQUESTA PÀGINA
1. Diccionari de dubtes del català oral DDCOR.
2. Aproximació a l'estudi de la fonètica.
3. Quadre fonètic del catàlà.
4. Fonètica sintàctica.
5. Dossier d'activitats.
4. Fonètica sintàctica.
5. Dossier d'activitats.
_________________________________________________________________
- Es tracta d'un diccionari sonor de l'estàndard oral de la llengua. Mitjançant aquest recurs pots escoltar la pronúncia de més de 2600 entrades en les principals varietats del català: valencià i nord-occidental (bloc occidental), i català central, mallorquí i rossellonés (bloc oriental). A través de les etiquetes també pots seleccionar aquells aspectes fonètics que més t'interesse practicar i veure, a més a més, les característiques fonètiques dels sons que conformen la paraula escollida.
_________________________________________________________________
Aproximació a
l’estudi de la fonètica catalana
En aquest apartat de la PAU (apartat 2, Anàlisi
lingüística) el
que es tracta és que l’alumnat siga capaç de reconèixer els sons propis de la llengua. Vivim en una societat
bilingüe i sovint les interferències amb el castellà fa que molts dels sons
catalans siguen omesos i fins i tot desconeguts pels parlants. Per influència
del castellà, molts parlant no diuen “sòl” sinó “sól”, ni “vèrd” sinó “vérd”.
Dividim l’estudi i posada en
pràctica d’aquesta unitat a partir de l’agrupació de sons. I ho dividim en tres apartats.
1.
Pronunciació
En primer lloc hem de tenir
clara la pronunciació dels sons que
formen el català. Només si tenim clar aquest aspecte podrem avançar.
a,
b, c, ç, d, e, ɛ, f, g, h, i, j, k, l, ll, m, n, ny, o, ɔ, p, q, r, rr, s, t,
u, v, w, x, y, z
sal; blau; casa,
plaça; Déu, cada; cel, força; gat, germà, habitatge; història; jardí, mitjana; kilogram;
literatura; llibre; mare, amfibi; nas; canya; ocell, sol; pare; qüestió; car,
carro; massa, casa, sort, bes; tard; únic; veu, kiwi; xic, txec, cotxe,
despatx, Xavier, peix, examen, excursió, roig; zero, sintetitzar.
-
Dígrafs: -ig
> lleig; tg > habitatge; tj > mitjana; tx > fitxa; ll >
llibre; ny > canya; rr > carro; ss > massa; -ig >
roig; tz > sintetitzar.
continua...
_____________________________________________________________
QUADRE
FONÈTIC DEL CATALÀ (AFI)
1.
VOCALS, CONSONANTS I DÍGRAFS
Lletra
(Grafia)
|
So
(símbol fonètic)
|
Exemples
|
Transcripció
fonètica
|
A
|
[
a ]
|
Alt
|
|
[ ə ]
|
Barça
|
||
B
|
[ b ]
|
Besada
|
|
C,
S, SS, Ç
|
[ s ]
|
Cendra
|
|
Sal
|
|||
Plaça
|
|||
Mes
|
|||
D
|
[ d ]
|
Deu
|
|
E
|
[ e ]
|
Germà
|
|
[ ɛ ]
|
Cel
|
||
F
|
[ f ]
|
Família
|
continua...
_____________________________________________________________
FONÈTICA SINTÀCTICA
Entenem per fonètica sintàctica l’estudi dels sons,
vocàlics i consonàntics, des del punt de vista dels seu comportament en la
cadena fònica. És a dir, dels canvis que
es produeixen en els sons quan aquests entren en contacte amb altres sons.
Convé que distingim
entre els fenòmens de contacte consonàntics
i vocàlics.
A.
Fenòmens de contacte consonàntics
1.
Oclusives
arrap [aráp]
verb [véɾp]
virtut [viɾtút] verd [véɾt]
dent [dént]
solitud [solitút]
gemec [dʒemék] reg [rék]
amic [amík] mag
[mák]
|
continua...
_______________________________________________________________
DOSSIER d’ACTIVITATS de FONÈTICA
Aquestes
activitats es complementen amb la utilització del FONET
A. Activitats
de pronunciació
Activitat 1. Col·loca’t la ma al coll i toca’t la nou. Pronuncia les
lletres i indica si representen un so sord o sonor.
Sord
|
Sonor
|
Sord
|
Sonor
|
||
a [ a ]
|
n [ n ]
|
||||
b [ b ]
|
m [ m ]
|
||||
p [ p ]
|
|||||
g [ g ]
|
|||||
c [ k ]
|
s [ s ]
|
||||
t [ t ]
|
s [ z ]
|
||||
d [ d ]
|
|||||
e [ ɛ ]
|
|||||
o [ ɔ ]
|
|||||
f [ f ]
|
|||||
v [ v ]
|
l [ l ]
|
||||
q [ k ]
|
ss [ s ]
|
||||
k [ k ]
|
ç [ s ]
|
||||
c [ s ]
|
ts [ z ]
|
continua...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada