Fins el 1946 va estar prohibida la representació de
teatre en català i la represa fou molt lenta i, més encara al País Valencià.
D’entrada es permeten representacions de sainets tradicionals i muntatges sobre
autors morts de postguerra (Frederic Soler, Àngel Guimerà). Però no obres noves
o traduccions, per por a les noves idees que es pogueren introduir.
La situació del teatre va millorar a finals dels anys 50
i a principis dels 60, en relació a l’època de postguerra. En alguns cercles
universitaris començaren a aparèixer grups de teatre independent i col·lectius,
que incorporaren els corrent teatrals europeus i realitzaren una gran tasca
pedagògica. En el cas de l’Agrupació d’Art Dramàtic de Barcelona (ADB), creada
el 1955, que va estrenar en català, a pesar de les nombroses dificultats i
traves administratives, obres d’autors clàssics com Shakespeare i Txèkhov.
L’ADB va recuperar també els nostres clàssics contemporanis i promocionà un
grup de dramaturgs, actius en aquell moment, Salvador Espriu, per exemple, posà
en cartell Antígona, en la qual
reflexionava sobre els problemes morals que provoquen les guerres. Joan Brossa
inicià un teatre experimental avantguardista, i Manuel de Pedrolo portà a
l’escenari el desconcert de l’ésser humà en un teatre d’arrel existencialista
relacionat amb el teatre de l’absurd.
Quan l’ADB va desaparèixer el 1963, l’Escola d’Art
Dramàtic d’Adrià Gual ja n’havia agafat el testimoni i el premi de teatre
“Josep Maria de Sagarra” va servir de plataforma per a una altra fornada de
dramaturgs.
Els corrents que més van influir en el teatre català
independent van ser:
- El teatre èpic, de Bertold
Brecht.
- El teatre document, de Peter Weiss.
Veiem aquestes influències en les obres de Maria Aurèlia
Campmany, en l’obra El retaule del
flautista, de Jordi Teixidor i en les primeres obres de Josep Maria Benet i
Jornet.
També a les terres valencianes s’esdevingué el mateix que
a Catalunya en aquelles dècades: Carnestoltes, El Rogle, Teatre 49, Pluja o La
Cassola. Per desgràcia, alguns d’aquest grups valencians ja han desaparegut.
Com a exemple de les
dificultats, podem veure les condicions que s’exigia per a representar “ els
pastorets” de les festes de Nadal.
a.
Que un ejemplar sea previamente remitido al Gobierno Civil.
b.
Que la representación no constituya espectáculo público, por consiguiente que
no se verifique en locales habitualmente destinados a cine, teatros, bailes ni
sociedades recreativas en general, y que la entrada no se pague directa ni
indirectamente.
c.
Que dicha representación revista un exclusivo caràcter religioso-familiar.
Amb l’aplicació
d’aquestes condicions, difícilment es pot parlar d’un autèntic teatre. Durant
anys, l’únic teatre en català foren les representacions en parròquies o en
domicilis particular.
ELS
JOGLARS:
Grup de mims creat el 1962 per Albert Boadella. A poc a poc, va incorporant la
paraula i les efectes sonors. Els seus muntatges solen ser polèmics ja que no
abandonen mai la crítica dels valors socialment més admesos: la pàtria, la
religió, la família, l’exèrcit, la política, l’esport... El seu esperit crític i agosarat els ha
costat no pas pocs maldecaps. El primer i més greu d'ells succeí quan el director
de la companyia, Albert Boadella, fou detingut i empresonat durant vuit dies,
el desembre de 1977,
per la representació de l'obra "La Torna", en un moment on Espanya
transitava de la dictadura cap a la democràcia. Rere la restauració monàrquica,
el fet que Boadella mai amagarà les seves simpaties pel PSOE suposà a
Els Joglars el vet de diverses televisions públiques: en TV3 sota el govern
de Pujol a Catalunya, i a TVE sota el govern d'Aznar. Així mateix han estat
declarats "non grats" en diversos municipis. En l'any 2003 Els
Joglars estrenà el seu primer llargmetratge cinematogràfic escrit, dirigit i
interpretat per la companyia, i produït per José Vicente Gomez:
"Bon viatge Excel·lència", una àcida i caricaturesca visió dels
darrers dies del dictador Franco. La pel·lícula no fou exhibida per les grans
cadenes espanyoles de cinemes.
ELS COMEDIANTS: Fundats el 1972 per Joan Font. Es dediquen al teatre de carrer i de festa.
Els seus muntatges més coneguts han estat “Plou i fa sol”, “Sol solet”,
“Dimonis”, “La nit”...
DAGOLL DAGOM: El 1977 amb “No hablarás en clases”, obra que disseccionava les maneres de
l’escola del franquisme i fou, en un primer
moment, prohibida i després mutilada per la censura.
LA FURA DELS BAUS: és una companyia catalana de teatre iniciada a Moià
l'any 1979. Amb el seu espectacle Accions,
es donaren a conèixer als anys vuitanta com a proposta diferenciada que cercava
elements escènics innovadors, accentuant un sentit col·lectiu de la creació
teatral. Han creat al seu voltant una llegenda d'enfants terribles i començaren a actuar en cercaviles. Funcionen
com a una cooperativa anarquista, ells mateixos es fan els decorats i preparen
les màquines de so, sovint bons exemples d’escombraria urbana reciclada. Fan un
teatre sense text que integra música, ombres, moviments i expressió corporal en
escenaris anticonvencionals (ruïnes, naus industrials, edificis en
construcció)... Pretenen sempre trencar la passivitat del públic amb imatges
plàstiques molt expressives i agressives que els han donat un enorme ressò com
a un dels grups més innovadors del panorama internacional. Són considerats com
a grup de teatre postindustrial, barregen radical
dance, elements sadomasoquistes, poesia i humor. Inicialment actuaven
preferentment en pàrquings, presons, places i fins i tot en una funerària. Les
obres tenien un to amazònic i apocalíptic, teatre directe d'arrels urbanes i
gran impacte visual.
Descarrega't el Tema 11 clicant ací.
Descarrega't el Tema 11 clicant ací.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada