La pèrdua de la guerra comportà l'extinció absoluta de les
institucions republicanes i l'eliminació sistemàtica de tots els organismes
culturals. Abolides les institucions democràtiques, declarats il·legals els
partits polítics i anul·lats els sindicats, sense llibertat d'associació, de
premsa, de pensament ni d'expressió, la misèria intel·lectual de la postguerra
fou catastròfica. La cultura valenciana sofrí aleshores un procés intens d'espanyolització
castellanitzant.
Molts escriptors sofriren depuracions professionals, deportacions
o penes de presó. El nombre dels que escolliren l'incert camí de l'exili fou
també considerable. La dictadura del general Franco tallà de soca-rel l'activitat
dels escriptors que havien començat abans de la Guerra Civil i, d'altra banda,
els que començaren a escriure a partir de 1939 es trobaren amb un panorama
desolador, sense referències.
La falta d'escriptors, d'editors i de públic lector, així com l'aïllament
dels models exteriors, féu que la producció narrativa valenciana coetània es
matinguera fidel als gèneres més tradicionals i desfasada respecte a les
tècniques modernes. Els primers vint anys de postguerra, en valencià només es
van publicar nou novel·les que, bé responien al model del realisme del segle
XIX (1960: Enric Valor, L'ambició d'Aleix), bé presentaven un estil de
novel·la rosa, melodramàtica, o sentimental (1962: Maria Ibars, Vides planes;
1965: Maria Ibars, L'últim serf), o bé transmetien inquituds catòliques
(1953: Miquel Adlert I la pau) o socials (1967: Maria Beneyto, La
dona forta).
Fins a la fi de la dècada dels seixanta els nostres narradors
conrearen sobretot la novel·la psicològica i la realista, amb algunes
característiques peculiars, com la referència constant a la Guerra Civil, tant
en La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda, com en Incerta glòria,
de Joan Sales, les millors del moment.
També s’escrigueren novel·les realistes i de
recreació d’un món mitificat, com veiem en Els horts, de Martí Domínguez
Barberà, i en Bearn, on Llorenç Villalonga novel·là la vida de don Toni
de Bearn, un vell aristòcrata il·lustrat, enciclopedista i escèptic de la
Mallorca rural del segle XIX.
(373 paraules)Descarrega't el Tema 1 clicant ací.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada